درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 18:01   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10982صفحه نخست » جمعه، 2 خرداد 1393 - 08:09
 دکتر هادی خانیکی: آفتاب اعتدال طلوع کرد
استاد ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- «آفتاب اعتدال طلوع کرد» اما آیا آفتاب اعتدال در رسانه‌ها هم طلوع کرد؟
  

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  «آفتاب اعتدال طلوع کرد» اما آیا آفتاب اعتدال در رسانه‌ها هم طلوع کرد؟
پس از انتخابات تنها <مطبوعات> پیرامون ماهیت و مفهوم اعتدال بحث کردند و سهم سایر رسانه‌ها همچون رادیو و تلویزیون در مقایسه با مطبوعات بسیار کم‌رنگ بود. شاید امروز لازم باشد بگوییم اعتدال چه نیست؟ چراکه در جاهایی نام مستعار افراط هم اعتدال تعبیر می‌شود و افراط‌گری‌ها به زبان معیاری بدل شده که چنانچه  بر اساس آن عمل نکنیم، تعادل را به هم زده‌ایم. در مجموع حد و مرزهای نظری و مفهومی اعتدال دچار اغتشاش معنایی است یا حداقل با آن چه در  فضای سیاسی دوره انتخابات و بعد از آن که مد نظر دولت بود، فاصله‌هایی دارد.


مفهوم اعتدال پیش‌تر در حوزه سیاست بحث شده‌بود، طرح  این مفهوم از سوی دکتر روحانی برداشت‌های متفاوتی را  در سطوح مختلف نخبگان و سیاستمداران به دنبال داشت، با این حال فصل مشترک همه آن‌ها فاصله گرفتن از  افراط بود اما آنچه در کنار تبیین این برداشت‌ها اساسی‌ جلوه می‌کند،‌ عملیاتی و اجرایی کردن اعتدال، توسط رسانه‌ها است تا اعتدال را به عنوان وسیله‌ای برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه با رویکردی همه جانبه برای اعتدالی‌تر کردن ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به کار بگیرند.


 اگر نخست به تعریف ماهیت اعتدال بپردازیم شاید بتوان آن را  دعوت به اعمال  سیاست‌های اعتدالی تعریف کرد که در این صورت  ساختارها بر کنش ارجحیت می‌یابند. از این منظر این نکته را باید مدنظر داشت که صرف تمایل به اعتدال از آن جهت که گاه ممکن است ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موجود، عرصه بروز اعتدال را فراهم نکند، کفایت نمی‌کند.


 اعتدال را  نه به معنای حد وسط جناح‌های سیاسی بلکه تنها باید در برابر افراط معنا کنیم تا بتدریج جامعه را به سمت و سویی اعتدالی بکشانیم؛ از جمله اقدام‌هایی که در زمینه غلبه بر بی‌تعادلی‌های ساختاری  می‌تواند کارساز باشد،  فراهم کردن زمینه‌های فرهنگی و شکل‌ دادن گفتمان‌های جدید است، از آن‌جا که گاه از وجود برخی شکاف‌های اجتماعی و  تاریخی  دم  زده می‌شود، به کار گرفتن این مشی اعتدالی به عنوان محل اجماع نیازهای ملی، بسیار می‌تواند
کارساز عمل کند.
اما فارغ از بحث‌ پیرامون ماهیت و چیستی اعتدال، این سؤال مطرح می‌شود که رسانه‌ها تا چه حد در وضعی اعتدالی قرار دارند؟
اگر بدبینانه نگاه نکرده‌باشم، شاید فضای رسانه‌ای آن‌چنان که باید  انعکاس دهنده واقعیت‌های جامعه نباشد. این حوزه نیاز به آسیب‌شناسی دارد و از آن جهت که آسیب‌شناسی وضع رسانه‌ها مسأله‌ای چندجانبه است، شایسته‌است دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه پیرامون  تطابق دنیای ساخته‌شده‌رسانه‌ای و آن‌چه در واقعیت وجود دارد به تحقیق بپردازند، چراکه حقیقتاً یکی از المان‌های لازم برای  ایجاد عملکرد اعتدالی رسانه‌ها در این تطابق‌ها نهفته‌است.


 نکته دیگر پیرامون وضع رسانه‌ها این است که  فضای رسانه‌ای ما «رسانه‌ معیار»  یا «زبان معیار رسانه‌ای» را در مسیر حرکت خود تعریف نکرده‌ و از این جهت که چنین بلاتکلیفی‌ در آینده  ممکن‌است به تک صدایی بینجامد، مسأله‌ای قابل تأمل است، این در حالی است که  انتساب جریان‌های تک صدایی احتمالی به بخش‌های مختلف حکومت، می‌تواند به زبان افراطی‌گری رسمیت و مشروعیت بخشد. از دیگر پیامدهای نداشتن زبانی معیار می‌توان به تولیدات رسانه‌ای هم اشاره کرد که به جای ترویج مسأله مشترک، به چند پار‌گی و قطبی شدن جامعه دامن می‌زند و  پیام هم‌وزنی را منعکس نمی‌کند.  
بنابراین از آن جهت که شیوه‌های عمل رسانه‌ای مناسب به کار گرفته نمی‌شود، گاه ممکن است،  فضای رسانه‌ای به لحاظ رفتاری گرفتار نوعی بی‌تعادلی شود، به‌طوری‌که  جای کار رسانه‌ای، رفتاری غیر اخلاقی  در رسانه‌ها بروز کند. از این رو اگر رسانه‌ها بتوانند در مسیر اعتدال قرار گیرند، قطعاً می‌توانند بازنمایی درستی از جامعه
 ارائه کنند.

٭ متن فوق ویرایش و تلخیص ایران از سخنرانی دکتر هادی خانیکی در نشست «رسانه و اعتدال» است که دوشنبه 29 اردیبهشت در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ایراد شد.
منبع: روزنامه ایران

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد